Hur du fixar din bakgrund!!

2012-11-11 ♡ 18:24:57
 
Ni ville ha en designskola, so here we go! Jag tänkte skriva lite om hur man hittar en snygg bakgrund, och hur man lägger in den i designen. Kanske inte något jättespännande, men endå bra att veta!
 
Själva bakgrunden kan man ju antingen göra själv, eller ladda ner från andra hemsidor. Om du till exempel letar efter en stjärnbakgrund, så är det ju bara att googla på "Spacebackgrund" eller "Starbackground", så kommer det upp jättemånga resultat! Så vi låtsas att jag har hittat denna stjärnbakgrunden:
 
 
Då laddar du upp den på din blogg, och kan kopiera bildadressen som vanligt :) Denna koden andvänder jag till mina bakgrunder:
 
body {

background: #FFFFFF url(bildlänken);
background-repeat: y;
background-position: center;
background-attachment: fixed;
}


Då är bakgunden liksom fastklistrad! Bildlänken till bilden där uppe ↑ är:

http://cdn.publishme.se/cdn/9-1/3892752/images/2012/bakgrund_509fda569606ee05f29b451c.gif


Så sen ska det se ut såhär och stilmallen:

body {

background: #FFFFFF url(http://cdn.publishme.se/cdn/91/3892752/images/2012/bakgrund_509fda569606ee05f29b451c.gif);
background-repeat: y;
background-position: center;
background-attachment: fixed;
}


Om du bara vill ändra bakgrundsfärg, så bara du nt klistrar in någon bildlänk. Istället ändrar du färgkoden, den tjockmarkerade↓

body {

background: #FFFFFF url(inget här);
background-repeat: y; 
background-position: center; 
background-attachment: fixed;
}

Googla på "hex colours", så ser du vilken färgkod som är till vilken färg :)


 

Hoppas det hjälpte er lite på vägen, jag ska nog göra fler sånnahär designskolor :D

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

Postat av: emilia

Coolt :D

2012-11-11 ♡ 18:24:57

URL: http://pichaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl:

Hemsida/Blogg

Kommentar

Trackback